Wednesday May 31, 2006

SERBIA & MONTENEGRO

MEDIA REVIEW

SPECIAL EDITION

Volume 1 Issue 1

How responsible has The New York Times been
in its coverage of events in Serbia & Montenegro’

~ William Crane
cranew@seattleu.edu

By covering a region or nation, the news me-
dia is both educating and informing its readers.
Especially in the United States, the need for
socially responsible news coverage is crucial.
The amount of international news coverage
has dropped in both newspapers and television
news. This drop has led to less information for
news readers and a less-informed public.

“Does any of this [quality in international

All Images courtesy of Wikipedia.org

news coverage] matter? There is plenty of 1hree views of Serbia: Monument of King Peter |, Zrenjanin (left), downtown Belgrade (center)

evidence that it does, that thorough coverage
of international events leads to an informed
public opinion, and that this in turn influences
foreign policy decisions,” wrote Donald Shanor in his book
News From Abroad.

In print media, The New York Times is well-known as a
leader in the United States for providing readers with a well-
rounded, international news articles.

But is this always the case?

Examining The New York Times coverage of Serbia & Mon-
tenegro over the previous 12 months (May 2005-May 2006)
will provide a good example of whether they are covering a
particular nation in Southeastern Europe responsibly.

First, the question is what is social responsibility?

“The media has a job to educate people,” said Jelena Cukic,
spokesperson for the Serbian Embassy. “You can’t just report
on how important these issues are, but also on the progress
being made in the country.”

For a nation such as Serbia & Montenegro, news coverage
must not only inform readers of the day’s important events, but
also inform them of the context in which they appear.

This type of context would not be necessary for better known

nations such as Germany or France, but for countries such
as Serbia & Montenegro it is essential to provide historical
context. Otherwise, the reader is left in the dark with only an
event, placed out of context to comprehend.

Serbia & Montenegro is nation of almost 11 million people
located in Southeastern Europe. It was once part of the larger
Yugoslavia nation, but all that remains is a loose federation
between the larger republic of Serbia and the smaller, moun-
tainous Montenegro republic.

During 1991-1995, the Yugoslav Federation fought a deadly
and violent civil war with its former provinces Bosnia & Her-
zegovina, Slovenia and Croatia.

This event led to an increase in international news coverage
as did the 1999 bombing of Serbia by NATO airplanes.

Because of these events last decade, the American reader-
ship has a vague sense of the nation of Serbia & Montenegro,
but has little context as to where the nation now stands, the
problems it faces and why certain events are currently taking
place there.

Being socially responsible in international news coverage

and Golubac fortress on the Danube river in northeastern Serbia (right).

means providing a reader with the tools necessary to understand
apeople or region properly.

The criteria for socially responsible coverage will be looked
at in regards to amount of coverage, historical context, use of
negative and degrading terms, prolonging of existing stereo-
types, variety of writers and perspectives.

Each of these categories will provide a better look into how
the leading international news source for American readers is
informing its readership about the nation of Serbia & Monte-
negro over the previous 12 months.

Over the last year, this nation has had its share of major
international headlines. Former Serbian dictator, Slobodan
Milosevic, died in prison in the Hague, the status of the Kosovo
province coming to its conclusion, the upcoming referendum
on the status of Montenegro, and the hunt for alleged war
criminal, Ratko Mladic.

In the context of these events and the criteria set above,
the New York Times coverage will be analyzed and looked at
to whether it has provided in-depth and socially responsible
coverage for its readership.

Amount of coverage, correspondents
used by The New York Times

William Crane

cranew@seattleu.edu

The amount of coverage a nation receives
internationally is based primarily on the amount
of newsworthy events occurring within that
nation or region.

Over the previous twelve months, The New
York Times published 53 articles that specifi-
cally covered the nation of Serbia & Montene-
gro, which was more than any other nation in
. Southeastern Europe, excluding Greece.

The Serbo-Montenegrin coverage by The

New York Times far surpassed other newspapers
in the United States and focused mainly on hard
news stories,

19 articles dealt with various issues regard-
ing the war crime trials involving Serbians and
their actions during the Bosnian conflict in the
mid-1990s. Many of these articles focused
on the hunt for Ratko Mladic and other war
criminals at large.

14 articles reported on the situation in
Kosovo. This autonomous province is governed
temporarily by the United Nations and its status
remains undecided.

Each article dealt with issues that will soon
be resolved such as whether
Kosovo will remain part of
Serbia or whether it will be
granted independence.

Nine articles covered the
death of Slobodan Milosevic,
the authoritarian leader who

from 1989-2000. He was on
trial for war crimes at the time
of his death in March 2006.
An additional four articles
dealt with the on-going war
crime trials in the Hague deal-
ing with other suspects such as
the hunt for Ratko Mladic.
The remaining articles dealt
with crime (2), fraud as well as

ruled Yugoslavia and Serbia -

five opinion and editorial pieces on Milosevic’s
death, the war crime trials, the death of a
Kosovar leader and a news analysis piece on
the upcoming referendum between Serbia and
Montenegro.

Only one article, “Belgrade Rocks,” dealt
with a social perspective on the people of Serbia
& Montenegro.

“All that gets covered, basically, is pohtlcs ?
said Seth Sherwood, freelance writer for The
New York Times. “1 was impressed by how
many creative and really cultivated people I met
in Belgrade, and I would never have expected
that based on what I’ve read up until arriving.
Lots of people are well-versed in literature, ‘art,
architecture, music, etc. but we have this that
[idea] — again, because of the wars - these folks
are somehow unsophisticated and ignorant, or
worse.”

The New York Times did publish more articles
on the nation than any other large daily news-
paper in the United States. By comparison, The
Wall Street Journal published 9 major articles
on the nation, including two editorial pieces.

The Seattle Times published 22 articles, all
of which were written by various wire services,
one of which included a New York Times article.
Of these 22 articles, most dealt with the war
crime trails, the death of Slobodan Milosevic
and various issues concerning Kosovo.

William Crané

“Belgrade Rocks” was‘an anomaly be-
cause it port:ayed the natlon~as a land in

See Amount of Coverage... page 3

 See Stereotypes... page 4




SPECIAL EDITION

SERBIA & MONTENEGRO MEDIA REVIEW

June 5, 2006

Upon looking at The New York Times’coverage of Serbia & Monte-
negro it is little wonder that many people within the United States and
Western Europe hold a grudge against them.

For most, the name Serbia & Montenegro conjures up‘few reference
points. At the most, some people may remember the ethnic cleansing
enacted by Serbs in Bosnia during the last decade or the genocide which
occurred in Kosovo. These and other events have given the Serbian
nation a legacy which will take generations to heal.

However, this legacy is not something which the media should pro-

. mote without context. The media, especially respected international
publications such as The New York Times, have a responsibility towards
it readers to provide it with fair and balanced coverage of a nation.

Serbia & Montenegro today is not the Yugoslavia of the early 1990s.
In fact, the state union of Serbia & Montenegro is nolonger. Both Serbia
and Montenegro now join Croatia, Bosnia & Hercegovina, Slovenia,
Macedonia and possibly by the end of the year Kosovo as independent,
sovereign states.

Belgrade, the capital of Serbia, is no longer a hotbed for nescient
nationalism. The people of Serbia, as a whole, do not strive for the

The Editorial Board

“Greater Serbia”
in the 1989. _ e

Serbia is still recovering from wounds inflicted by its own misleader-
ship. Its people, formerly punished by U.S. bombing raids in 1999 and
harsh économic sanctions, are now punished by the narrow-minded
coverage of correspondents such as Nicholas Wood, a biased reporter
who openly advocates for Kosovar independence and democratic
reform. Most correspondents have a duty to report the news, but no to
influence opinion and judgement of a nation. The promulgation of terms
such as Balkan and balkanization are used by Nicholas Wood and his
New York Times articles nearly all in reference to Serbia.

The coverage of only political events within Serbia, ignoring eco-
nomic, sporting and entertainment triumphs shows the unw11hngness_r
of The New York Times to move past its stereotyping of the Serbs a as, the. ‘

¢” Balkan nation: n-rauonal violent and suspicious.

Ihe New York Times must change its coverage of the nations of both -'
Serbia and Montenegro. While coverage of Croatia, Slovenia, Bosnia
and Macedonia focus on positive rebuilding, Serbia seems condemned
to stories of rising nationalism, art theft and grave robbers.

ideal with Milosevic promoted with great applaud

Is the term
“Balkan”
socially
responsible?

William Crane
cranew@seattleu.edu

Balkan adj. 1. of the Balkans, their people,
etc. 2. of the Balkan mountains.

Balkanize- to break up into small, mutually
hostile political units, as the Balkans after
World War L

- From the New World Dictionary

The use of the term “Balkan” to describe the
region of Southeastern Europe represents the
most egregious prolonging of stereotype for
the nations which reside in the region. The term
is unclear to a point where even the nations
which belong to the Balkans is vague.

Serbia & Montenegro, Bosnia & Herze-
govina, Croatia, Macedonia, Greece, Alba-
nia, Bulgaria and Romania are typically the
nations who are at times referred to as being
“Balkan.” Each nation that is typically referred
to as Balkan does not adhere this label to
themselves and usually use only in reference
to other nations.

“Unsurprisingly, few wish to remain in the
[Balkan] peninsula whose very name — ‘The
b-word — became unmentionable for fear of

. Courfesy Smile lnternaﬁona
A map showing the Southeast-

ern Europe region, commonly
referred to as the Balkans.

bad luck, ‘toil and trouble,” like ‘the Scot-
tish play,”” wrote Vesna Goldsworthy in the
essay Invention and In(ter)vention. “While
Yugoslavia fell apart, the peninsula around
it gradually emptied as (formerly) Balkan
countries sought to demonstrate that their true
allegiance lay elsewhere (in Central or even
Western Europe).”

The term in recent years has become anti-
quated. As with other “loaded” geographical
terms such as Oriental, the Balkans carries with
it a host of prejudices and stereotypes.

“In academic debates, the ‘politically cor-
rect’ term Southeastern Europe has more
or less replaced the Balkans, because it has
become impossible to define a country as
‘Balkan’ with explaining oneself,” wrote
Goldsworthy:.

While the use of the term in academic circles
has changed, newspapers have continued to

use the term.

The use of “Balkans” by The New York
Times in the previous 12 months shows a high
degree of socially irresponsibility. First, the use
of the term shows a level of misunderstanding
about the region and the effect the term has.

“We examine all such disputes [on terms] on
the foreign desk and come to an agreement on
the desk based on our research and what seems
fairest,” said Ethan Bronner, deputy foreign
Editor at The New York Times.

The use of the term “Balkan” by The New
York Times could hardly be described as fair.
The term was used capriciously to explain
both the region of Southeastern Europe, but
also used in articles about the current civil
conflicts in Iraq.

The term “Balkan” was used in reference
to the conflict in Iraq in five separate articles.
Each dealt with similarities between the current
civil conflict in Iraq and the conflicts which
existed in Southeastern Europe. By using the
terms ‘“Balkan” and “balkanization” to de-
scribe Iraq shows socially irresponsibility.

The New York Times is effectively compar-
ing the two regions, while portraying the region
of Southeastern Europe as somehow being
outside of “Europe.”

“Bverything and everywhere seems to be
in danger of becoming ‘Balkanized,” with
only a tiny proportion of these cases taking
place in the Balkans themselves,” wrote
Goldsworthy:.

By continuing to use the term “Balkan,” The
New York Times demonstrated an unwilling-
ness to see past stereotypes.

The term was used in 64 separate articles
over the past 12 months. However, the term
was not used in purely geographical terms. It
was used to describe the nations of Serbia &

Montenegro and Bosnia & Herzegovina more
than any other nation in the region.

32 articles about Serbia & Montenegro used
the term “Balkan” and 12 articles about the
situation in Bosnia used the term.

This use is high when compared with the use
of term in reference to other “Balkan” nations.
The term was used in five New York Times
articles concerning Croatia, three for Albania,
three for Bulgaria, two for Romania, one for
Greece and one for Macedonia.

When compared with the use of term in five
articles concerning Iraq, the use of the term
is not spread evenly and is not used a purely
geographical manner.

The term works past its geographical origins
and prolongs the stereotype of “the other.”
The nations in Southeastern Europe with the
least usage (Greece, Romania, Bulgaria) are
all members of NATO or have recently been
visited by United States officials (Croatia,
Albania, Macedonia).

The two remaining nations (Serbia &
Montenegro, Bosnia & Herzegovina) are not
aligned with NATO, the EU and have been in
conflict with the United States in the previous
ten years.

Earlier in 2005, Bosnia was urged by U.S.
officials to “fix” its constitution and Serbia has
been at odds with Western European nations
and the United States.

“Balkan” was also used in the headline of
seven separate articles over the past year. All
seven concerned, at least in part, on the nation
of Serbia & Montenegro. In part, two focused
on Bosnia & Herzegovina and another partly
on Macedonia.

The headlines in which “Balkan” appeared
also prolonged the notion of the region as a
romantically violent place with the articles
describing art gangs, death camps and fugitive
war criminals.

In soft news and features pieces, The New
York Times refrained from using the term, thus
showing the term carries with it a negative
connotation.

By using the term “Balkan” to describe
mainly the nation of Serbia & Montenegro
shows a high level of social irresponsibility
towards the reader of The New York Times. 1t
prolongs the stereotype of Southeastern Europe
a politically unstable region.

In particular, with 50 percent of the Balkan
usage used to described Serbia, it leaves the
reader with the idea that Serbia is the most
“balkanized” (i.e.. unstable, violent, criminal)
of all Southeastern European nations.

The New York Times’ use of “Balkan” con-
tinued this separation. By using it mainly to de-
scribe Serbia, it creates in the readership a idea
that the nation of Serbia is separate for Europe
politically, socially and geographically.

By using the term “Southeastern Europe,”
the New York Times would provide readers
with a responsible geographical reference,
instead of a vague, politically-loaded term.

(
(

Historical Context:
Timeline of Serbian History

The history of Serbia and the various em-
pires and nation is has existed within have
a direct consequence and context in which
news events should be interpreted.

Socially responsible coverage should
include as much historical coverage as
is necessary. Without explanation of the
complicated social, political, national and
cultural differences that exist among the
people of Southeastern Europe, the news
article will leave the reader uninformed of
the true context of the events.

This timeline features many of the most
important events which influence, to vary-
ing degrees, Serbian politics, culture and
society. While these events cannot be used
to excuse certain events, they are helpful in
understanding the reasons behind them.

(A1l Images courtesy of Wikipedia.org)

1389-1878

1914-1919

1941-1945

In 1389, Serbian forces lost
the important Battle of Kosovo
to the invading Ottoman army,
which led to nearly 500 years
of rule under the Ottoman
empire. The loss is a tragic
and mythical event in Serbian
history.

It has been exploited in
recent years, especially by
Siobodan Milosevic, to pro-
mote the idea of Greater Ser-
bia as well as discrimination
against Muslims, especially
Albanians.

In 1804, Milos Obrenovic
led the first major rebellion
against Ottoman rule. While
Serbia would not gain indepen-
dence officially until 1878, the
rebellion led to considerable
autonomy within Serbia.

Serbia was the first Southern
Slavic nation to gain indepen-
dence, tensions quickly arose
between Serbia and its neigh-
bors. Two wars were fought with
Greece, Albania and Bulgaria in
1912 and 1913.

dinand was assassinated in
Sarajevo by a Bosnia Serb.
The Austro-Hungarian Em-
pire soon declared war on
Serbia, starting the World
War 1.

During the war, Serbla s
government fled to France.
After the war, the first Yugo-
slav republic was declared.

When Archduke Franz Fet-

A m111tary coup toppled the King-
dom of Yugoslavia in 1941, because

.of the King signing an agreement

with Nazi Germany.
Hitler responded with a massive

- bombing of Belgrade.

A fascist state in Croatia led to
the death of thousands. of Serbs
in concentration camps. Over 1.5

million Yugoslav1ans died in World .

War II.




SERBIA & MONTENEGRO MEDIA REVIEW

JUNE 5, 2006

SPECIAL EDITION

Amount of Coverage
(continued from page one)

“There is much less news than before with most of it being
focused on the Hague trials,” said Cukic. “Obviously, last decade
the media seemed solely dedicated to the Balkan conflict.”

Far surpassing other newspapers, The New York Times covered
more, but did not necessarily cover more in-depth news.

Across the board, articles concerning the death of Slobodan
Milosevic, status in Kosovo, the war crime trials in the Hague
and the referendum in Montenegro accounted for nearly all
news coverage. With the exception of the one A&E article in
the Times, no other news was covered.

The reasons for this being that in the interest of the readership,
newspapers tend to cover only international events they see are
relevant to its readers.

“Stories are typically generated by correspondents but editors
also make suggestions. The best stories are pursued, irrespective
of who suggests them,” said Ethan Bronner, deputy foreign editor
for The New York Times.

By focusing mainly on hard news articles, the newspaper in-
formed readers of the main political events, but failed to provide
a human perspective for its readers. The readers remained in the
dark about social and economic issues still affecting the people
who live in Serbia & Montenegro.

The New York Times was socially responsible in that they
covered the nation more than any other American newspaper,
yet their sole focus on politics, crime and justice issues was ir-
responsible to their portrayal of the Serbian people.

Writers and Perspectives

When covering an international story, a newspaper must de-
cide between using “stringers” or correspondents employed by
the periodical. Both come with their benefits and problems.

“We watch the wires closely, but tend to use our articles be-
cause we have control over the quality of journalism in them,”
said Bronner. “We know who reported them, who was spoken
to and how confident we are of the information in it.”

“Stringers” are typically local writers who are employed by
a wire service and write stories when need be.

While these stories benefit from the local perspective of the
writer, newspapers editors are rarely personally familiar with
the writers. However, these stringers are reliable when it comes
to unbiased reporting.

“Stringers can be of enormous help to a correspondent who
must cover more than single capital or region,” wrote Donald
Shanor in his book News from Abroad. “Stringers are often

- respected and experienced journalists who want to keep filing

for the foreign media.”

By choosing a dedicated correspondent, the newspaper will
know personally the writer and trust their views. However, by
only allowing one voice, the chance for biased or unfair report-
ing increases.

Using a mix of both correspondents and stringers, or bringing
the perspective of local journalists would help to reduce bias by
providing a wider perspective with multiple writers.

However, the way The New York Times covered Serbia &
Montenegro with one main correspondent, Nicholas Wood,
which is not unique to the newspaper.

“This is very common,” said Bronner. “We have correspon-
dents in one place and they a country or region for several
years.” ’

In covering the nation of Serbia & Montenegro, the New York
Times relied heavily on Nicholas Wood.

Of'the 53 articles written about Serbia & Montenegro, Nicho-
las Wood wrote a total of 36 articles, which is over 66 percent
of all news articles. Another correspondent based in Berlin,
Marlise Simons, wrote an additional 8 articles. The remaining
9 articles were written by a four freelance writers and a variety
of wire services including the AP (1), Reuters (3) and French
Presse (1). The wire services were employed to deal with non-
political issues such as the Danube floods and a train accident
in Montenegro.

All political coverage was dominated by two voices, mainly
Nicholas Wood’s. By having one, non-local perspective The New
York Times failed in being socially responsible to its readership.
The intricacies of politics in a foreign nation demand the need for
alocal correspondent’s perspective on at least some of the news
stories and Nicholas Wood’s political views are evident in his
news analysis and his conference speeches (shown above).

In comparison to The Wall Street Jowrnal and The Seattle
Times, the number of writers employed by The New York Times

Courtesy: usaid.gov
New York Times correspondent Nicho-
las Wood speaks at a democratic con-
ference in Kosovo. He is the only cor-
respondent for the whole Southeastern
Europe Region.

to cover Serbia & Montenegro was limited.

The Seattle Times, in its 22 articles concerning Serbia, had
a total of 11 different writers and 4 different news wires. The
writers were employed by a variety of different newspapers and
news services, but included at least two local Serbian writers.

The Wall Street Journal had 4 different writers and used The
Associated Press news service for two articles. In both papers, no
writer or news service wrote a majority of the articles. In this they
provided their readers with a variety of perspectives, including
local Serbian perspectives, in their coverage of the nation.

The New York Times failed in providing a sufficient number of
writers in order to avoid potential biases. By relying heavily on
Nicholas Wood, they were essentially putting all their stock into
one individual to provide millions of readers with an unbiased
and socially responsible perspective.

Historical context allows readers to connect present events with past

William Crane
cranew@seattleu.edu

Another issue concerning coverage of an in-
ternational region is historical context. Without
referencing historical context in news articles,
the reader is left without a context for the
events. It is the responsibility of the journalist
to provide context for the readers on a region
that has a complicated history which a majority
of the readers are unfamiliar with.

Without historical context, the reader relies
on previously known stereotypes and general-
izations of a region and people they know very
little about.

“We [Americans] have this [stereotype]
— again, because of the wars — that these folks
[Serbs] are somehow unsophisticated and igno-
rant, or worse,” said Seth Sherwood, a freelance
writer for The New York Times.

He saw this lack of knowledge stemming

from an unfamiliarity with the region.

For example, the coverage of Kosovo by
The New York Times showed a significant lack
of historical context. The region of Kosovo,
which is still legally a autonomous province
of Serbia, has a special and different meaning
for Serbians and Albanians.

Kosovo is the site of the Serbian’s greatest
defeat against the Ottoman Empire in 1389 and
has been the site of many battles and invasions
since then. It is also serves as the home of the
Serbian Orthodox Church, the main religion
in Serbia.

However, none of the 14 New York Times
articles mentioned this context. Instead, each
article gave the demographic make-up of the
region, in which there is an Albanian majority
and Serbian minority.

While this is significant demographic con-
text, the larger historical context must also be
given to the readers. Otherwise, the reader is

left with the impression that Serbia has no claim
to this province and they are trying to control a
province that is not part of the Serb population
or their history.

“We include historical information as much
as possible but there are certainly times when
it gets cut for space reasons,” said Ethan Bron-
ner, deputy foreign editor for The New York
Times.

While space is definitely a concern when
it comes to newspaper, there were plenty of
articles in the past twelve months which had
space for the explanation of the significance
of Kosovo.

“They just report on how important these
issues are,” said Jelena Cukic, spokesperson
for the Serbian Embassy.

She saw the lack of historical context as being
significant. The United States has only existed
for 230 years, the nation of Serbia has existed
in some form for over 1000 years.

In the case of the war crime trials involving
Serbian citizens and Bosnian Serbs, the histori-
cal context is also lacking. While reporting on
the continued hunt for Ratko Mladic, The New
York Times failed to provide context for why the
Serbian government has been unable to bring
him “to justice” at the Hague.

“They [the American news media] do not
see the pressure we are feeling,” said Cukic.
“They still treat us as if we were the Milosevic
regime.

The New York Times selectively chose which
history to highlight in the region, such as the
1990s war and the historical Albania ties, while
failing to mention Kosovo’s Serbian heritage
and the roots of Serbia’s nationalism.

This lack of context means the American
perspective on Serbia & Montenegro is skewed.
By failing to provide historical context, The
New York Times is providing irresponsible news
coverage to its readers.

1945-1980

1989-2000

1991-1995

999

The breakup of Yugoslavia led to the forma-

o1

e

2003

Under Tito’s leadership,
the second Yugoslav na-
tion was declared. A period
of unprecedented peace
lasted from 1945-1989.

The socialist nation led
the non-aligned movement
along with India. Yugo-
slavia also the hosted the
1984 Winter Olympics in
Sarajevo.

Slobodan Milosevic
oversaw the breakup of
Yugoslavia.

In 1989, he stoked the
flames of Serbian nation-
alism on the 500th an-
niversary of the battle of
Kosovo.

His administration was
peacefully overthrown on
Oct. 5,2000.

tion of independent states in Slovenia, Croatia,
Macedonia and Bosnia.

The war lasted four years and cost over
200,000 lives. There were numerous reports of
ethnic cleansing and genocidal acts committed
both by Serbian and Croat military forces. After
the war numerous military officers and officials
were indicted in the Hague for war crimes.

The leader of the Bosnian Serb army Ratko
Mladic (shown above, center) is still at large.
The inability of Serbia to arrest him has caused
a stall in EU accession talks with Serbia.

In response to Yugoslavia’s treatment
of Kosovo’s Albanian population, NATO
launched massive airstrikes against Yugo-
slavia from March-June 1999, including
government buildings in Belgrade (shown
above). It led to the withdrawal of Yugosla-
via’s military forces from Kosovo.

The United Nations retains de-facto
control over the province, although it
is officially still part of Serbia. Its final
status should be determined by the end
of 2006.

In 2003, Zoran Dindic, the
prime minister of the Federa-
tion of Yugoslavia, was assas-
sinated in Belgrade. National-
istic political elements were
blamed for his death, although
no arrests have been made.




SPECIAL EDITION

SERBIA & MONTENEGRO MEDIA REVIEW

June 3, 2006

NY Times fails
to responsibly
cover referendum
results

William Crane
cranew@seattleu.edu

On May 22, a referendum was held in the Republic of Mon-
tenegro to decide whether it would continue its state union with
the Republic of Serbia.

Both republics were the remaining portions of what once was
Yugoslavia. After carefully executed negotiations, the nation
of Serbia & Montenegro came into existence in 2003, with a
stipulation for a referendum on its status in 2006.

The coverage of this referendum by The New York Times
illustrated the need for more in-depth reporting as well as the
need for informed, local correspondents. Relying on one cor-
respondent from Belgrade provided little in-depth reporting,
since the referendum was held hundreds of miles away from
the Serbian capital.

In the two articles written by Nicholas Wood after the refer-
endum, neither mentioned widespread reports of fraud that was
reported in articles by both The Seattle Times and Wall Street
Journal.

“Political parties opposed to independence demanded a re-
count. Serbia, though, seemed to grudgingly accept the vote,”
wrote Nicholas Wood in his article “Slim Margin Seems to Signal
Montenegro’s Independence.” (May 23)

However, the Serbian President Boris Tadic had already rec-
ognized the results of the referendum, less than one day after it
was held and before the results were deemed official.

The use of the word “grudgingly” seems out of place, as do
Wood’s assertions that Serbia could chose to make Montenegro’s
separation difficult “out of spite.” Without evidence to support
this claim, he relied on an unnamed Western diplomat. While
anonymous sources can provide a wealth of information, in
this case a Western diplomat would not necessarily give an
unbiased opinion.

Wood’s articles failed to mention the reports of fraud by pro-
independence parties, which were verified through independent
monitors.

The Seattle Times published two articles entitled “Montene-
grins Approve Independence” and “Results still uncertain in
vote on Montenegro independence.” Both of these articles were
co-authored by Alissa Rubin and Zoran Citjakovic.

Their articles shed light on the problems in the election re-
ported by other newspapers in the United States and Europe.

“Local media reported numerous allegations of coercion by the
independence party, as well as allegations that anti-independence
voters were threatened with losing their jobs unless they agreed
not to cast a ballot,” they wrote.

Without mentioning the allegations of fraud, Wood put his
readers in the dark about possible problems with an election
seen by many as the final “breakup of Yugoslavia.”

In fact, both articles by Wood and an editorial piece by The
Wall Street Journal praised the election results as the final “break-
ing up” of Yugoslavia.

This is a misleading statement since Yugoslav1a failed to
officially exist since 2003. While The Wall Street Journal’s
article was an editorial, Wood’s articles were purely hard news.
To include opinion’s about the final “breakup” of Yugoslavia
seemed out of place and misleading.

‘Wood also misled readers by announcing the results as seem-
ingly official, while the Electoral Commission of Montenegro
only released preliminary results, which showed 55.4 percent
in favor of independence.

“Voters in this small Balkan state decided in a referendum
on Sunday to end their union with Serbia, according to results
released by independent monitoring groups,” wrote Wood in
his lead sentence in “Pro-Independence Movement Leading
Montenegro Vote.”

‘Wood never mentioned which independent monitoring groups
released these. Without naming, there is no way to cross-refer-
ence his claims.

The vote needed a 55 percent approval to grant independence,
meaning that there was only a .4 percent margin of error with
420,000 votes cast. With those numbers, it is a difference of
only around 1,680 votes.

While the title did include the mention of a slim margin, the
characterization of Serbs as grudgingly accepting the results with
them chanting “liars, liars” showed a biased attitude toward the
Serb population in Montenegro.

Courtesy: Associated Press
A crowd gathers in support of the upcom-

ing referendum on May 22. The vote de-
cided the future of Serbia & Montenegro,
with 55.4 percent approving of indepen-
dence. Montenegro’s split left Serbia as
the successor state to the union.

In both articles, Wood failed to interview any sources which
corroborated the fraud allegations, supported the continued union
with Serbia or were associated with pro-union political parties.
The only sources Wood used in articles were Western diplomats,
pro-independence politicians and citizens and media colleagues
in Belgrade, Wood’s city of residence.

On the contrary, The Seattle Times was able to provide its
reader with a more balanced and socially responsible accounting
of the Montenegrin referendum.

With two writers covering the story, an American and Serbian,
The Seattle Times allowed for a more in-depth article which
provided both an international and American perspective. This
1s key, especially when describing a referendum with far reach-
ing consequences.

The referendum is widely seen as opening the way for other
separatist movements to declare independence or hold referen-
dums through Europe and the Near East. The Basque region in
Spain, Kosovo and Vojvodina in Serbia, South Ossetia in Georgia
and Transnistria in Moldova are all affected by this vote.

The only article to mention these widespread effects was
an editorial in The Wall Street Journal, which advocated the
“balkanization” of Europe. The editorial attempted to use the
term in a positive light.

“Balkanization doesn’t always deserve its bad name. Through-
outhistory, Europe’s microstates have tended to be less bellicose
(shrimps don’t pick fights), more democratic (government is
closer to the people) and, with fewer resources to waste, eco-
nomic savvier,” wrote The Wall Street Journal in “The End of
Yugoslavia.”

By not mentioning the consequences of the referendum be-
yond Serbia’s province of Kosovo, showed a failure to provide
adequate context. Both the New York Times and Seattle Times
failed to do this.

However, The Seattle Times succeeded in their overall cov-
erage of the event. By using a combination of both local and
American correspondents, The Associated Press provided The
Seattle Times with articles that were more in-depth and included
a variety of perspectives.

The general coverage by The New York Times was socially
responsible, but Wood’s allegations that Serbia could make
it “harder” on Montenegro seemed unfounded. He used an
anonymous source, but could not corroborate this with any of-
ficial statements or sources (named or anonymous) within the
Serbian government. Wood’s dismissal of fraud allegations also
misinformed his readers, because it made the vote seem as if it
were free of any allegations of corruption or fraud.

The New York Times did cover the referendum in a mostly
even-handed manner, but dismissed any dispute of the election
which The Associated Press at least reported. The New York
Times also failed to publish the official results of the vote, which
were released on May 3 1. This report was reported in newspapers
and wire services throughout the United States and Europe.

This referendum is vitally important towards understanding
the nations of both Serbia and Montenegro, The New York Times
should have provided its readers with full coverage of this im-
portant event and wider range of writers and perspectives.

Stereotypes
(contznued ﬁom page one)

the only posmve thmg they d
foreignpress.” .
The. unfortunate fact i 1s that_ Sh'

His a.rtlcle was Well recelved by Serb1ans but the Amencan_
public remamed mixed in its reaction to a posmve artlcle on
the art and mus1c scene in Belgrade

alone equates the natlon w1th death and proﬁt
In the article; Wood: descn‘bed a supposed’ u

ambulance drivers, funeral homes and the deaths of patlents ’

However; the article:used.: only one. ‘source;. a 'loca.l family

hospxtals fu.neral homes and ambulance dnv‘ s-al
the accusations. R o

Wood made- his case by ‘comparing it to a Pohsh death,
proﬁt scandal, but no links: truly exrsted-»between: the,two_

example of. soc1a]1y u'responmblhty,
sources conﬁm:ung the premise and rehed
ev1dence to proveitspoint. 7. ¢

Another article;, “Rubens and’ Rembrandt,,a"Day s- Loot
for Balkan Gangs” was pubhshed on Feb 19 It descnbed

throughout Westem Europe KA
: “Accordmg to Juhan Radchﬂ'e c ) ﬁ

out lootmg the ga]lenes of Europe' actin
un-Western ways ‘

New York szes

asanatlontobe

rather present the events and context ina; clear wa s




